Wednesday, February 13, 2008

Bahasa kadazan Dusun antara 100 bahasa dan bangsa yang mau pupus suda..

Tahu kah kamu, Bahasa Kita adalah antara bahasa yang mau pupus suda sekarang. Menurut kajian yang saya pernah dengar..Kadazan Dusun merupakan bahasa yang mau pupus suda dan berada antara 100 bahasa yang mau pupus..

Bagi pendapat saya kan...memang amat merisaukan ..Sebab takan kita mau bahasa kita pupus kan...Malu lah kita kalau pupus bahasa kita...Dari pengamatan saya sendiri, memang bangsa kita mau pupus suda bah..sebab rasanya kurang suda yang tahu berbahasa kadazandusun.

Saya sendiri adalah antara golongan yang tidak tahu untuk berbahasa kadazan dusun pada mulanya.. Sebabnya, saya dari kecil lagi dididik dengan bahasa melayu.. My mum and dad marah kalau saya belajar bahasa kadazan dusun...alasannya, nanti tidak pandai membaca...Namun saya tidak putus asa untuk belajar.. Apabila saya sekolah menengah, saya tinggal di asrama so banyak lah budak2 yang pandai cakap dusun disana...so saya pun berusaha untuk belajar kadazan dusun daripada mereka..

Syukur kepada tuhan sebab sampai sekarang, saya fasih berbahasa kadazan dusun, Thanks my friend.So, saya telah menyahut cabaran untuk mempertahankan bahasa kita..Anda bila lagi???

Tapi, walaupun saya belajar bahasa kadazan dusun, tetapi saya tidak berani untuk ber komunikasi bahasa kadazan dusun dengan my parents lah, sebabnya, saya punya bahasa ne adunan daripada pelbagai dialek kadazan dusun...so ada lain sikit lah kalau mendengarnya...saya hanya bertutur bahasa kadazan dusun dengan orang lain selain daripada parents saya ...ha..ha..

2 comments:

Bambangan @ Ony said...

polikok atau pohikok atau pokilok? wakakkakakaka sia ingat soalan yg susah ko mau tanya... rupanya ketiak dalam bahasa Kadazan rupanya

Bossing said...

ha..ha..ha..ada lagi soalan yang susah ne nanti